RODI.nl -  nieuws uit de regio

Fundrunner op Facebook

NoordHollands Dagblad

Saens Fietsen verloot 400 e-bikes voor een dag

Zaandam, 4 mei 2017 - Saens Fietsen, een initiatief in het leven geroepen door de Fietscoalitie SmartCity, verloot vanaf 10 mei tot eind juni iedere week 50 e-bikes onder inwoners van de Zaanstreek. Na ‘Omfietsen loont’ en ‘Fietsen voor het goede doel’ is dit de derde campagne die Saens Fietsen start om fietsgebruik in de regio te stimuleren.

Saens Fietsen wil dat iedere Zaankanter met plezier op de fiets stapt en wil hen daarom laten ervaren hoe het is om op een e-bike te fietsen. De Zaanse fietsenwinkels Dirk Visbeek en Van Zaane Tweewielers ondersteunen deze actie en leveren de e-bikes aan de winnaars en geven daarbij uitleg over het gebruik ervan.

Barrières wegnemen in woon-werkverkeer

Vanuit de overheid is er de wens om fietsgebruik te stimuleren. Het is beter voor de gezondheid, het milieu en met de fiets worden de alsmaar toenemende files vermeden. Volgens Helma Schenkeveld, partner in de Fietscoalitie en initiatiefneemster van Saens Fietsen, stimuleer je fietsen het best, wanneer je mensen op een prettige wijze de mooie plekjes in de regio laat ontdekken. Naast de e-bike, krijgen de winnaars ook een bijzondere fietsroute van Hollandroute toegezonden waarmee ze op de gewonnen e-bike voor een dag, de eigen regio kunnen ontdekken.

“Met deze actie laten wij zien dat fietsen in de Zaanstreek naast mooi, ook ontzettend leuk is. Het verloten van een e-bike in plaats van een gewone fiets draagt bij aan dit plezier. Het is immers prettiger fietsen met het gevoel de wind in de rug te hebben, dan er tegenin te moeten trappen. Je legt daardoor sneller en gemakkelijker grotere afstanden af.

Wij hopen door deze en de andere acties van Saens Fietsen het gebruik van de fiets/e-bike in het woon-werkverkeer te stimuleren en barrières op dit gebied weg te nemen.” aldus Helma Schenkeveld.

Fietscoalitie SmartCity en de Zaanse ondernemers

De actie wordt niet alleen gesteund door de Zaanse ondernemers, maar ook door de Fietscoalitie SmartCity. Dit is een combinatie van verschillende organisaties (Bright up, Havenbedrijf Amsterdam, TNO, Ring-Ring, Count & Create en overheden) die samen mensen inspireren om woon-werkverkeer af te leggen op de fiets. Samen met de Zaanse ondernemers zorgt de Fietscoalitie SmartCity voor de beschikbaarheid van de e-bikes.

Meedoen?

Deelnemers kunnen meedoen met de actie door zich op te geven via www.saensfietsen.nl en daar een korte vragenlijst over het fietsgebruik in te vullen. Uit alle inzendingen worden iedere week 50 winnaars gekozen. Deze actie duurt tot 30 juni.

Over Saens Fietsen

Saens Fietsen is opgezet vanuit de Fietscoalitie Smartcity op initiatief van Helma Schenkeveld. Saens Fietsen wordt gesteund door Marketing Zaanstreek en Hollandroute, met als doel om fietsen in de Zaanstreek nog leuker te maken. Door een interessant fiets gerelateerd aanbod initieert Saens Fietsen mooie samenwerkingsverbanden en geeft daar lokale, regionale en landelijke bekendheid aan. Saens fietsen heeft geen commerciële grondslag.

Websites:

www.saensfietsen.nl